SUPERBANKIER / BIZNESMEN / PRZEDSIĘBIORCA
– gra terenowa dla dzieci i rodziców

Dziś zapraszamy na grę terenową, na którą trzeba przeznaczyć cały dzień. Stanowi ona połączenie, a zarazem przypomnienie tematów poruszanych we wszystkich częściach poradnika. Zabawa ma pokazać dziecku i nam – dorosłym, że finanse mogą kojarzyć się z przygodą i beztroskim czasem spędzonym z bliskimi.

Do ekscytującej podróży musimy się najpierw przygotować. Mamo, tato – wydrukuj mapę (najlepiej okolicy zamieszkania), na której trzeba zaznaczyć dom, bank, sklep, plac zabaw i park. Jeśli tych miejsc nie ma w pobliżu domu, warto wyjechać trochę dalej lub odwiedzić rodzinę lub znajomych z innej dzielnicy czy miejscowości (wówczas drukujemy mapę o nieco większym zasięgu).

Do mapy dołączamy 10 kopert – dzieci znajdą w nich zadania do wykonania. By ich nie pomylić, można na kopertach napisać lub narysować miejsca, w których powinny być wykonane zadania. Warto zabrać również komórkę z aparatem fotograficznym i dyktafonem, skakankę, kredę do rysowania po chodniku, zabawki do piaskownicy oraz kilkanaście monet.

W dniu gry nie zapomnijmy o wygodnych butach, wodzie do picia, zeszycie i kredkach. Pamiętajmy, nam też musi się chcieć, w przeciwnym razie dzieci nie będą cieszyć się ze wspólnej wyprawy.

Na początku wyjaśniamy dziecku, że rozpoczynamy wyprawę, w której można zdobyć odznakę superbankowca (biznesmena, przedsiębiorcy – do wyboru). By ją dostać i przypiąć na piersi, trzeba odwiedzić miejsca zaznaczone na mapie i wykonać zadania ukryte w kopertach. Do ich przeczytania będzie potrzebny towarzyszący dziecku rodzic. Czas start!

Poniżej prezentujemy przykładowe zadania.

MIEJSCE ZADANIE ĆWICZONA CECHA
PLAC ZABAW
  • Zrób coś miłego dla innego dziecka (jeśli maluch nie ma pomysłu, można zasugerować pożyczenie zabawki, zaproponowanie wspólnej zabawy).
  • Wykonaj ćwiczenia sportowe: 5 podskoków na lewej nodze, 5 podskoków na prawej nodze, 5 przysiadów, 5 obrotów dookoła siebie.
Dzielenie się,
dbanie o innych,
sprawność fizyczna
PARK
  • Zrób coś ciekawego lub wyjątkowego z rzeczy znajdujących się w parku (jeśli dziecko nie ma pomysłów, możemy zasugerować obraz z liści i gałęzi, plan miasta z kamyków, plac zabaw dla wiewiórki).
  • Wymyśl zabawę dla siebie i dla rodzica (i tu możemy dziecku pomóc wyjmując kredę do rysowania czy skakankę).
  • Znajdź rzeczy, którymi można byłoby płacić, gdyby nie było na świecie pieniędzy.
Kreatywność,
sprawność fizyczna
SKLEP
  • Kup jedną, drobną rzecz za pieniądz otrzymany przez rodzica
    (ważne, by dziecko wybrało, podeszło samo do kasy, zapłaciło i odebrało resztę; oczywiście rodzic stoi obok, ale dziecku należy pozwolić na jak największą samodzielność).
Samodzielność,
posługiwanie się monetami
BANK
  • Opowiedz do dyktafonu, co to jest bank.
  • Narysuj, co znajduje się w środku banku (jeśli dziecko w nim nie było, to należy najpierw wejść do środka, poprosić, by zapamiętało jak najwięcej szczegółów, a potem je narysowało; jeśli maluch nie chce rysować, to niech opowie co widział do dyktafonu).
Wiedza o bankowości,
pamięć robocza,
spostrzegawczość,
radzenie sobie ze stresem
DOM
  • Słuchając poleceń rodzica, pomóż mu zrobić przelew internetowy.
  • Poproś rodzica o wysypanie monet z portfela i poszukaj wśród nich takich samych.
Wiedza o bankowości,
korzystanie z nowych technologii,
spostrzegawczość

Jeśli zadanie zostanie wykonane, na kopercie stawiamy duży znak X i chowamy ją do plecaka. Kiedy dotrzemy do domu i dziecko sprawdzi, czy wykonało wszystkie zadania, dajemy mu do ręki ostatnią, jedenastą kopertę. Jest w niej narysowana mapa domu i zaznaczone miejsce, gdzie została schowana odznaka (może nią być puchar, medal albo coś innego, oczywiście wcześniej przygotowane przez rodzica). Przygodę powinno zwieńczyć wspólne zdjęcie z dzieckiem i jego nagrodą.

Opisaną grę można modyfikować i uzupełniać, np. wieczorem przeczytać jedną z poniższych bajek:

  • „Radość i wyspa Hop-Siup” autorstwa J. Tomaszewskiej i W. Kołyszki,
  • „Gdzie mieszka Radość” dostępna online na stronie www.nietylkobajki.pl.

Powodzenia!