SUPERBANKIER / BIZNESMEN / PRZEDSIĘBIORCA
– gra terenowa dla dzieci i rodziców
Dziś zapraszamy na grę terenową, na którą trzeba przeznaczyć cały dzień. Stanowi ona połączenie, a zarazem przypomnienie tematów poruszanych we wszystkich częściach poradnika. Zabawa ma pokazać dziecku i nam – dorosłym, że finanse mogą kojarzyć się z przygodą i beztroskim czasem spędzonym z bliskimi.
Do ekscytującej podróży musimy się najpierw przygotować. Mamo, tato – wydrukuj mapę (najlepiej okolicy zamieszkania), na której trzeba zaznaczyć dom, bank, sklep, plac zabaw i park. Jeśli tych miejsc nie ma w pobliżu domu, warto wyjechać trochę dalej lub odwiedzić rodzinę lub znajomych z innej dzielnicy czy miejscowości (wówczas drukujemy mapę o nieco większym zasięgu).
Do mapy dołączamy 10 kopert – dzieci znajdą w nich zadania do wykonania. By ich nie pomylić, można na kopertach napisać lub narysować miejsca, w których powinny być wykonane zadania. Warto zabrać również komórkę z aparatem fotograficznym i dyktafonem, skakankę, kredę do rysowania po chodniku, zabawki do piaskownicy oraz kilkanaście monet.
W dniu gry nie zapomnijmy o wygodnych butach, wodzie do picia, zeszycie i kredkach. Pamiętajmy, nam też musi się chcieć, w przeciwnym razie dzieci nie będą cieszyć się ze wspólnej wyprawy.
Na początku wyjaśniamy dziecku, że rozpoczynamy wyprawę, w której można zdobyć odznakę superbankowca (biznesmena, przedsiębiorcy – do wyboru). By ją dostać i przypiąć na piersi, trzeba odwiedzić miejsca zaznaczone na mapie i wykonać zadania ukryte w kopertach. Do ich przeczytania będzie potrzebny towarzyszący dziecku rodzic. Czas start!
Poniżej prezentujemy przykładowe zadania.
MIEJSCE | ZADANIE | ĆWICZONA CECHA |
---|---|---|
PLAC ZABAW |
|
Dzielenie się, dbanie o innych, sprawność fizyczna |
PARK |
|
Kreatywność, sprawność fizyczna |
SKLEP |
|
Samodzielność, posługiwanie się monetami |
BANK |
|
Wiedza o bankowości, pamięć robocza, spostrzegawczość, radzenie sobie ze stresem |
DOM |
|
Wiedza o bankowości, korzystanie z nowych technologii, spostrzegawczość |
Jeśli zadanie zostanie wykonane, na kopercie stawiamy duży znak X i chowamy ją do plecaka. Kiedy dotrzemy do domu i dziecko sprawdzi, czy wykonało wszystkie zadania, dajemy mu do ręki ostatnią, jedenastą kopertę. Jest w niej narysowana mapa domu i zaznaczone miejsce, gdzie została schowana odznaka (może nią być puchar, medal albo coś innego, oczywiście wcześniej przygotowane przez rodzica). Przygodę powinno zwieńczyć wspólne zdjęcie z dzieckiem i jego nagrodą.
Opisaną grę można modyfikować i uzupełniać, np. wieczorem przeczytać jedną z poniższych bajek:
- „Radość i wyspa Hop-Siup” autorstwa J. Tomaszewskiej i W. Kołyszki,
- „Gdzie mieszka Radość” dostępna online na stronie www.nietylkobajki.pl.
Powodzenia!