Tajemnice szefa firmy,
czyli jak zarabia się pieniądze
Cel: kształtowanie umiejętności planowania, wytrwałości i cierpliwego czekania na nagrodę,
nabycie podstawowych informacji o działaniu firmy.
Które dziecko nie marzy, by mieć dużo zabawek oraz niekończący się zapas lodów i słodyczy? Rodzice na takie prośby często odpowiadają, że potrzeba na to dużo pieniędzy i próbują wytłumaczyć, jak się je zarabia. A może warto pomóc dziecku poczuć się jak prezes firmy?
Każdy rodzic wie, jak działa firma, a ponieważ dzieci uczą się na konkretach, musimy stworzyć konkret. Proponowany eksperyment potrwa miesiąc. Kolejne kroki prezentuje tabela poniżej:
KROK | ZADANIE DZIECKA | ZADANIE RODZICA |
---|---|---|
Tajemnicze słowo "firma" |
|
|
Moje marzenie = cel | Wybranie marzenia, którego realizacja będzie celem istnienia firmy | pomoc dziecku w wybraniu jakiegoś celu (ważnego dla dziecka, ale niedrogiego) |
Zostaję szefem | Logo firmy, nazwa, zrobienie wizytówek |
|
Biznesplan | Wykonanie planu działania z wykorzystaniem kalendarza |
|
Realizacja planu | Zarabianie (=zwiększanie liczby żetonów), wykreślanie z kalendarza zrealizowanych zadań | pilnowanie systematyczności i konsekwencji (nie wykonanie zadania = brak zarobku) |
Zdobycie celu | Realizacja marzenia | warto zrobić to "z pompą", w sposób uroczysty, ponieważ emocje powodują, że dana umiejętność czy wiedza zapamiętywana jest na dłużej |
Promocja sukcesu |
|
Propozycja planszy prezesa firmylink otwiera się w nowym oknie
Tworząc planszę, należy pamiętać, by nie było na niej zbyt dużo elementów, a te, które są – były kolorowe. Można na niej umieścić również krótkie słowa. Pomoże to dziecku oswoić się z literami. Plansza powinna wisieć w widocznym miejscu, ponieważ małe dzieci potrzebują stałej motywacji (a taką jest chociażby zdjęcie celu). Na końcu tego tekstu zostały umieszczone różne pomoce przydatne do realizacji eksperymentu. Należy jednak jeszcze wyjaśnić, na czym polega metoda żetonowa. Wiele pomocnych informacji o niej zostało zawartych w ciekawej książce autorstwa A. Kołakowskiego i A. Pisuły pt. „Sposób na trudne dziecko”.
Klasyczny system żetonowy pozwala na zwiększenie częstotliwości pożądanych zachowań, które pojawiają się rzadko lub nie pojawiają się wcale. W rzeczywistości takie działania zna każdy z nas. Przykładem takiej metody są promocje typu „10. kawa gratis”, punkty zdobywane na stacjach benzynowych, karty lojalnościowe itp.
W odniesieniu do dzieci tzw. żetonem mogą być:
- naklejki wklejane do specjalnego zeszytu (czyli księgi przychodów i rozchodów),
- puzzle, z których powstanie obraz,
- kropki, które dziecko nakleja na narysowanej biedronce,
- pieczątki.
Istotne jest, by dziecko widziało, jak dużo musi uzbierać. Przykładem zastosowania tej metody jest ta ilustracjalink otwiera się w nowym oknie.
W stosowaniu systemów żetonowych najważniejsze jest przypisanie odpowiedniej wartości żetonowej zadaniom (większą wartość mogą mieć np. zadania trudniejsze lub bardziej czasochłonne) oraz konsekwentne egzekwowanie tych ustaleń, czyli wypłacanie pensji. U małych dzieci najbardziej efektywne są natychmiastowe wzmocnienia. Dlatego 3- i 4-latek powinien być nagradzany codziennie, a 5- i 6-latek co 2 lub 3 dni. Tylko wtedy dziecko z łatwością powiąże nagrodę z zachowaniem, za które ją uzyskało.
Ponieważ postawy u dzieci są kształtowane kilkanaście miesięcy, realizację planu firmy warto powtórzyć za pół roku, ale tym razem za cel wybrać przygotowanie czegoś dla kogoś innego, np. dla mamy, taty, dziadków. Można również sięgnąć po bajki:
- niskie poczucie własnej wartości, brak wiary w siebie: „Bajka o szarym słowiczku” dostępna na stronie internetowej www.bajki-zasypianki.pl,
- lenistwo, brak motywacji do pracy: książka „Czy muszę pracować, czyli po co komu pieniądze?” autorstwa R. Pawlaka.