Nagrody
W 2019 roku Finansowy Elementarz zajął 1. miejsce w konkursie „Złoty Bankier” w kategorii „Bank wrażliwy społecznie”.
W 2016 roku według rankingu OECD dotyczącego poziomu świadomości finansowej Polska znalazła się na ostatnim miejscu wśród 30 krajów. Polacy mają nie tylko małą wiedzę o finansach, ale przede wszystkim braki w sferze długofalowego planowania finansowego i zachowań finansowych. Zachowania i postawy trzeba kształcić od najmłodszych lat, dlatego też główny program edukacyjny Fundacji Banku Millennium „Finansowy Elementarz” skierowany jest już do małych dzieci.
Rozpoczęty w 2016 roku autorski program edukacji finansowej przedszkolaków jest przygotowany i realizowany przez pracowników banku we współpracy z organizacją pozarządową. Jego celem jest wyjaśnienie najmłodszym poprzez zabawę podstawowych pojęć z zakresu finansów.
W 2022 roku program został objęty Patronatem Ministerstwa Finansów
Fundacja Banku Millennium we współpracy z Fundacją Verba postanowiła wyjść naprzeciw tej potrzebie i zorganizować, w ramach projektu „Finansowy elementarz”, cykl bezpłatnych warsztatów edukacyjnych. Pierwsza edycja rozpoczęła się we wrześniu 2016. Co roku otwierana jest kolejna edycja warsztatów.
W 2022 roku, podczas warsztatów Finansowego Elementarza w przedszkolach skupiano się dodatkowo na cyberbezpieczeństwie i technologiach w bankowości. Do końca 2022 roku Fundacja zorganizowała blisko 400 warsztatów w 118 przedszkolach dla ok. 10 000. dzieci.
Na potrzeby programu przygotowano specjalne materiały edukacyjne – książki, w których głównym bohaterem prezentującym treść jest Pan Sebastian, książeczki do kolorowania i naklejki. Materiały pomogli tworzyć rodzice – pracownicy Banku Millennium. Książeczki są dostępne także w kącikach dla dzieci w oddziałach banku.
W trakcie spotkań w przedszkolach staramy się wyjaśnić najmłodszym naturę pieniądza oraz zasady oszczędzania, które ułatwią im start w dorosłe życie, tak aby w przyszłości rozsądnie dysponowały swoimi wydatkami. Ponadto warsztaty promują postawę otwartości, charytatywności, aktywności i kreatywności.
Warsztaty mają:
Już w 2011 roku eksperci zajmujący się finansami oraz środowisko naukowe apelowały do ministrów edukacji oraz nauki i szkolnictwa wyższego o zrewidowanie i zmodyfikowanie programów nauczania elementów kształtujących świadomość finansową młodych ludzi, bo – jak wynika z raportu warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej – świadomość finansowa Polaków jest niższa od innych nacji. Potwierdzają to również inne badania, w których można znaleźć m.in. informacje, że spora grupa Polaków nie odróżnia karty kredytowej od bankomatowej, a wiedzę ekonomiczną uważają za nudną – prof. Andrzej Cwynar, dyrektor Instytutu Badań i Analiz Finansowych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Specjaliści badający inteligencję finansową twierdzą, że szkoła i cała formalna edukacja kształtują tylko niewielki zakres umiejętności i typy inteligencji: logiczno-matematyczną i werbalną. Natomiast zupełnie zaniedbują pozostałe rodzaje inteligencji oraz rozwój umiejętności praktycznych, których potem brakuje w dorosłym życiu.
Ponadto coraz więcej rodziców zmaga się z problemem niezliczonych próśb dzieci o kupno kolejnych zabawek, gadżetów i realizację innych zachcianek. Argument dzieci jest zwykle jeden: „bo Jaś to ma”. Rodzice stają się bezradni wobec buntu, niezadowolenia i frustracji dzieci w momencie braku realizacji ich kaprysów. Odpowiedzią na taką sytuację jest właśnie edukacja finansowa najmłodszych. Specjaliści są zgodni, że przez zabawę możemy przedstawić dzieciom relacje między pracą, pieniędzmi i wydatkami.
Wierzymy, że projekt „Finansowy elementarz” jest odpowiedzią na te potrzeby.
Przedszkole do udziału w warsztatach można zgłosić poprzez:
Uprzejmie informuję, iż obejmuję honorowym patronatem projekt pod nazwą „Finansowy Elementarz”.
Zachcianki, rozrywka, zabawki – tego codziennie dopominają się od nas dzieci – „mamo, kup mi to”; „tato chcę tamto”. Można by wymieniać szereg takich przykładów. Rodzice różnie reagują, odpowiadają „nie, bo nie”, „masz już tysiąc takich samych zabawek”, „nie stać nas na kolejną rzecz” lub też bezrefleksyjnie poddają się wszelkim żądaniom dziecka.
Jestem przekonany, że wielu takich sytuacji można by uniknąć, a przynajmniej zminimalizować, gdyby od wczesnych lat uczono dzieci wartości pieniądza, gdyby pokazywano jakie są relacje pomiędzy tym, co się zarabia a tym, co wydaje oraz jak umiejętnie planować wydatki i oszczędzać. Ktoś może powiedzieć, że ekonomia to temat zbyt trudny i niezrozumiały dla dzieci. Państwo pokazujecie, że można, że nawet najmłodszym w przystępny dla nich sposób wytłumaczyć reguły dotyczące pieniądza, gospodarki, rynku.
Szeroka oferta edukacyjna adresowana do przedszkolaków pozwoli przybliżyć pojęcie pieniądza, ale przede wszystkim przyczyniać się będzie do kształtowania nawyków planowania i gospodarności. Jest to niezwykła wartość projektu.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie Osoby zaangażowane w przygotowanie i przeprowadzenie projektu, a także przyszłych jego Uczestników.
Marek Michalak - Rzecznik Praw Dziecka
W założeniach Autorów celem projektu jest poznanie przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym podstawowych pojęć i mechanizmów ekonomicznych, rozbudzenie ich ciekawości światem finansowym, a także promowanie wśród najmłodszych idei przedsiębiorczości. Ze względu na docelową grupę odbiorców Autorki projektu planują realizować te cele w lekkiej, zrozumiałej dla dzieci formie. Ciekawym elementem scenariusza jest postać pana Sebastiana, który staje się swoistym przewodnikiem dzieci w zgłębianiu przez nie tajemnic dotyczących pieniędzy, mechanizmów planowania wydatków i oszczędzania.
Scenariusz napisany jest z dużą dbałością o poprawność językową i merytoryczną. Jednocześnie aktualna wiedza ekonomiczna przekazywana jest w sposób przystępny dla kilkulatków. Materiał zawiera w swej konstrukcji sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielnemu zdobywaniu doświadczeń przez dzieci oraz dające im wiele radości. Zabawy o różnym stopniu trudności uwzględniają zainteresowania, potrzeby i możliwości przedszkolaków.
Podjęcie w działaniach z najmłodszymi tematyki tak ważnej w życiu każdego człowieka jaką są finanse uważam za pomysł bardzo wartościowy i godny realizacji. Autorzy scenariusza posiadają doświadczenia w pracy z najmłodszymi, które umiejętnie wykorzystali do realizacji tematów związanych z ekonomią i przedsiębiorczością.
Małgorzata Narożnik - założycielka i redaktor naczelna magazynu dla wychowawców i nauczycieli „Przedszkolne ABC”. Autorka wielu publikacji z metodyki wychowania przedszkolnego, twórca środków dydaktycznych oraz programów edukacyjno-profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców. Prezes Warszawskiego Oddziału Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP.
Nauczanie podstaw ekonomii dla przedszkolaków wydaje się być na pierwszy rzut oka przedsięwzięciem dość ryzykownym. Ale nie jest. Od najmłodszych lat maluchy przysłuchują się rozmowom dorosłych, o pieniądzu (i jego braku), kredycie, budżecie domowym (na co nas stać, na co nie stać). A jednocześnie wymagają od rodziców i dziadków nieustającego dopływu „beneficjów” - zabawek, etc. Dobrze więc, żeby wiedziały, że pieniądze nie sypią się z nieba, że trzeba na nie zapracować. Że należy dokonać wyboru - albo kolejny samochodzik albo porcja lodów. Bankomat wypłaci pieniądze tylko wtedy, kiedy je mamy na koncie. I tak dalej, i tak dalej.
Jak trochę dorosną, zapraszam dzieci wraz z rodzicami albo wychowawcami do niedawno otwartego w NBP Centrum Pieniądza, na bardziej zaawansowane lekcje ekonomii.
Prof. dr hab. Marek Belka - Prezes Narodowego Banku Polskiego w latach 2010-2016
W 2019 roku Finansowy Elementarz zajął 1. miejsce w konkursie „Złoty Bankier” w kategorii „Bank wrażliwy społecznie”.