Fundacja „Inspiruje nas życie” partnerem wręczenia nagrody „Złote Berło” 2015.

30 listopada 2015 roku, po raz siedemnasty wręczono jedną z najważniejszych polskich nagród w dziedzinie kultury – „Złote Berło”. Partnerem koncertu towarzyszącego uroczystości była Fundacja „Inspiruje nas życie”.

Nagroda ustanowiona przez Fundację Kultury Polskiej i Bank Millennium przyznawana jest od roku 1999. Obejmuje najpełniej rozumianą twórczość intelektualną pojedynczego człowieka lub zbiorowości, grupy twórców, organizacji społecznej, instytucji artystycznej, ruchu kulturalnego czy naukowego. Pierwszym laureatem nagrody został Jerzy Giedroyć.

Kandydatury do nagrody zgłasza i przyznaje ją Kapituła w składzie: Beata Tyszkiewicz – Przewodnicząca, Bogusław Kott – Wiceprzewodniczący, Rafał Skąpski – Sekretarz oraz Członkowie: prof. Andrzej Strumiłło, Agnieszka Duczmal, prof. Wacław Sadkowski, prof. Aleksander Krawczuk.

W roku 2015 Kapituła postanowiła przyznać nagrodę „Złote Berło”, towarzyszącą jej nagrodę finansową w wysokości 110 tysięcy złotych oraz rzeźbę berła autorstwa prof. Krzysztof Nitscha TEATROWI POLSKIEGO RADIA.

Nagrodę przyznano za konsekwencję w prezentowaniu najwybitniejszych osiągnięć polskiego i międzynarodowego dramatopisarstwa; troskę o zachowanie piękna języka polskiego; twórczą i inspirującą obecność w życiu wielu pokoleń radiosłuchaczy; kształtowanie gustów i rozwijanie wyobraźni milionów Polaków.

Teatr Polskiego Radia jest pierwszą instytucją kultury, która otrzymała tę nagrodę. Niemal stu aktorów stawiło się na scenie, by odebrać statuetkę berła, która wędrowała z rąk do rąk, tak jak przystało na wspólnie zdobyte trofeum.

Laureatem nagrody „Małego Berła” przyznawanej osobie lub instytucji, która w sposób bezpośredni lub symboliczny kontynuuje dokonania Laureata, towarzyszącą jej nagrodę finansową w wysokości 11 tysięcy złotych oraz statuetkę otrzymało Miasto Sopot, które od piętnastu lat jest współorganizatorem Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”.

Listopadowy wieczór w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego wypełniły teatr i piosenka. Motywem przewodnim był najpopularniejszy w historii polskiego teatru spektakl – „Zemsta” Aleksandra Fredry.

Najsłynniejsze sceny z historycznych wystawień spektaklu, dzięki prezentacji materiałów archiwalnych, ponownie zagrali Wieńczysław Gliński (Papkin), Czesław Wołłejko (Rejent) i Jan Świderski (Cześnik). Towarzyszyli im, już „na żywo” obecni na scenie, Krzysztof Gosztyła (Cześnik), Grażyna Barszczewska (Podstolina) i Marian Opania (Dyndalski). Śpiewający aktorzy: Grażyna Barszczewska, Krzysztof Gosztyła, Marian Opania, Marcin Januszkiewicz i Katarzyna Dąbrowska przypomnieli utwory zaliczane do kanonu piosenki aktorskiej.

Specjalny utwór rozpoczynający i kończący galę wręczenia nagrody skomponował i wykonał gitarzysta Krzysztof Ścierański wspierany przez perkusistę Stanisława Skoczyńskiego.

Komentarz

Kapituła tegorocznej nagrody „Złotego Berła” przyznając nagrodę Teatrowi Polskiego Radia, podkreśliła jak ważne jest dostrzeganie artystycznego dorobku instytucji, które w sposób konsekwentny i niezależny budują fundamenty kultury narodowej, dostarczając jednocześnie słuchaczom niezapomnianych wrażeń związanych z uczestnictwem w spektaklach „teatru wyobraźni”.

Wojciech S. Kaczorowski

Prezes Zarządu Fundacji „Inspiruje nas życie”

Teatr Polskiego Radia jest unikalną w skali światowej instytucją kultury. Swoje pierwsze słuchowisko – „Warszawiankę” Stanisława Wyspiańskiego w adaptacji Alojzego Kaszyny – nadał 29 listopada 1925 roku. Od tego momentu działa nieprzerwanie w ramach struktury Polskiego Radia. Swoje słuchowiska nadaje w programach I, II i III Polskiego Radia, współpracując w ciągu swojej historii z niemal wszystkimi najwybitniejszymi polskimi pisarzami, dramatopisarzami, reżyserami, kompozytorami i aktorami.

Teatr, dzięki zamówieniom tekstów współczesnych, stał się też jedną z najważniejszych scen debitu młodych pisarzy i reżyserów. Siłą Teatru Polskiego Radia są jego autorzy i wykonawcy oraz słuchacze w kraju i poza jego granicami. Teatr produkuje rocznie 100–120 premierowych słuchowisk. Każde z nich gromadzi od 300 do 600 tysięcy słuchaczy.