Od 25.08 nie będzie możliwe logowanie do Millenetu z wersji przeglądarki, z której teraz korzystasz. Zaktualizuj przeglądarkę na swoim urządzeniu i korzystaj z bankowości internetowej wygodnie i bezpiecznie.
Zaktualizuj przeglądarkęRodzinny Kapitał Opiekuńczy to nowe świadczenie dla rodziców dzieci w wieku od 12. miesiąca do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 35. miesiąc życia. Wniosek o świadczenie znajdziesz w menu w zakładce MilleUrząd zarówno w Millenecie jak i aplikacji mobilnej.
Najważniejsze informacje
Poniżej zebraliśmy dla Ciebie dostępne na tę chwilę najważniejsze informacje dotyczące świadczenia w ramach Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego.
Za pośrednictwem banku wniosek może złożyć wyłącznie matka lub ojciec dziecka. Opiekunowie prawni mogą złożyć wniosek za pomocą platformy PUE ZUS.
Świadczenie przysługuje na drugie i kolejne dziecko w rodzinie. Wniosek można złożyć najwcześniej w miesiącu, w którym drugie dziecko ukończy 9. miesiąc życia. Prawo do świadczenia przysługuje od miesiąca, w którym dziecko kończy 12. miesiąc życia do miesiąca, w którym dziecko ukończyło 35. miesiąc życia.
Świadczenie w ramach programu Rodzinny Kapitał Opiekuńczy będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Wniosek dla osób otrzymujących wynagrodzenie lub świadczenia za granicą będzie dostępny w Banku Millennium od 1 lutego 2022 roku.
Wnioski można składać do ZUS wyłącznie elektronicznie:
Jeśli wniosek zostanie złożony przez bank, to ZUS sprawdzi, czy wnioskodawca ma profil na PUE ZUS. Jeśli nie ma profilu na PUE ZUS, ZUS założy mu taki profil na podstawie danych z wniosku o RKO. Potwierdzenie założenia profilu wnioskodawca otrzyma na adres e-mail, który poda we wniosku. Na numer telefonu z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które musi zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzyma w SMS z adresu „ZUS”. ZUS założy mu profil na PUE ZUS aby miał dostęp do informacji o swoim wniosku i RKO oraz aby ZUS mógł kontaktować się z nim w sprawie świadczenia.
Wniosek przez PUE ZUS oraz portal Emp@tia będzie dostępny od 1 stycznia 2022 roku. Wniosek w bankowości internetowej Millenet pojawi się w pierwszym tygodniu stycznia. Każdy z banków indywidualnie ustala datę uruchomienia wniosku. Jest to związane z niezbędnymi pracami informatycznymi po stronie banków.
Po uzyskaniu pozytywnej decyzji, świadczenie będzie wypłacane na podane we wniosku konto w dwóch trybach:
Jeśli dziecko nie posiada numeru PESEL, dołącz do wniosku akt urodzenia wraz z tłumaczeniem na język polski, jeśli akt urodzenia został wystawiony w innym państwie niż Wielka Brytania i państwa UE/EFTA.
Szczegóły dotyczące świadczenia znajdziesz na stronie ZUS
Świadczenie będzie przyznawane na podstawie ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 2270).
Wniosek znajdziesz w zakładce MilleUrząd zarówno w Millenecie jak i aplikacji mobilnej
Po weryfikacji wniosku prześlemy Twój wniosek o świadczenie RKO do ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych weryfikuje Twój wniosek
Informację o przyznaniu świadczenia otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku