Sprawdzamy, czy Twój PESEL jest zastrzeżony

Zobacz, jak możesz chronić swoje dane i pieniądze

Możesz zastrzec numer PESEL

Jeśli masz skończone 18 lat, możesz zastrzec swój numer PESEL i w ten sposób ograniczyć skutki kradzieży tożsamości. Dzięki temu nikt nie wykorzysta Twojego numeru PESEL bez Twojej wiedzy, na przykład nie weźmie kredytu na Twoje dane.

Numer PESEL możesz zastrzec:

  • w aplikacji rządowej mObywatel
  • na stronie obywatel.gov.pl
  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy
template.externalLink.desc Więcej informacji o usłudze znajdziesz na stronach rządowych

Jak chronione są Twoje dane i pieniądze

Od 1 czerwca 2024 roku sprawdzamy, czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony.

Oznacza to, że jeśli Twój PESEL jest zastrzeżony, a ktoś będzie chciał bezprawnie wykorzystać Twoje dane w naszym banku - uniemożliwimy to.

Weryfikujemy, czy Twój PESEL jest zastrzeżony, podczas:

  • otwierania kont osobistych, oszczędnościowych i walutowych (również konta dla dziecka)
  • składania wniosków i zawierania umów o produkty kredytowe: pożyczkę gotówkową, pożyczkę konsolidacyjną, limit w koncie, kartę kredytową, kredyt hipoteczny
  • składania wniosku o zmianę umowy zwiększającą zadłużenie czy dostępny limit na produktach kredytowych
  • składania wniosku o umowne wakacje kredytowe albo zmianę daty spłaty produktów kredytowych
  • rejestracji do usługi płatności odroczonych BLIK Płacę Później
  • wypłaty gotówki w oddziale (gdy kwota przewyższa trzykrotność wynagrodzenia minimalnego)

Możesz tymczasowo cofnąć zastrzeżenie, kiedy potrzebujesz

Jeśli Twój PESEL jest zastrzeżony, a chcesz skorzystać z naszych produktów, np. wziąć pożyczkę - możesz tymczasowo cofnąć zastrzeżenie. Możesz to zrobić w aplikacji mObywatel albo na stronie obywatel.gov.pllink otwiera się w nowym oknie.

 

Pytania i odpowiedzi

  • Tak. Możesz w ten sposób ograniczyć skutki kradzieży tożsamości. Dzięki temu oszust nie wykorzysta zastrzeżonych danych, np. nie weźmie kredytu, nie kupi sprzętu na raty, nie sprzeda nieruchomości, nie wyrobi duplikatu karty SIM, która może być potem użyta do autoryzowania transakcji wykonanych przez złodzieja w instytucji finansowej.

  • Każdy pełnoletni obywatel polski lub cudzoziemiec z nadanym numerem PESEL.

  • PESEL możesz zastrzec:

    • w aplikacji mObywatel
    • na stronie obywatel.gov.pl
    • w urzędzie miasta/gminy
    • w banku, który oferuje taką usługę
  • Sprawdzamy, czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony, podczas:

    • otwierania kont osobistych, oszczędnościowych i walutowych (również konta dla dziecka)
    • składania wniosków i zawierania umów o produkty kredytowe: pożyczkę gotówkową, pożyczkę konsolidacyjną, limit w koncie, kartę kredytową, kredyt hipoteczny
    • składania wniosku o zmianę umowy zwiększającą zadłużenie czy dostępny limit na produktach kredytowych
    • składania wniosku o umowne wakacje kredytowe albo zmianę daty spłaty produktów kredytowych
    • rejestracji do usługi płatności odroczonych BLIK Płacę Później
    • wypłaty gotówki w oddziale (gdy kwota przewyższa trzykrotność wynagrodzenia minimalnego)
  • Status Twojego numeru PESEL sprawdzamy w rejestrze podczas procesów, które zgodnie z prawem wymagają takiej weryfikacji.

    Jeśli weryfikacja dotyczy produktu, który ma więcej niż jednego właściciela, sprawdzamy numery PESEL wszystkich współwłaścicieli i współkredytobiorców.

  • Jeśli rozpoczniesz proces, a masz zastrzeżony numer PESEL, zobaczysz komunikat, że nie możesz skorzystać z danego produktu, ponieważ Twój numer PESEL jest zastrzeżony.

    Stanie się tak tylko przy produktach, gdzie mamy ustawowy obowiązek sprawdzić Twój numer PESEL.

    Wtedy, aby skorzystać z naszych usług, możesz tymczasowo cofnąć zastrzeżenie.

    Możesz to zrobić:

    • w aplikacji mObywatel
    • na stronie obywatel.gov.pl
    • osobiście w urzędzie miasta/gminy

    Cofnięcie zastrzeżenia jest aktywne od razu, co oznacza, że możesz od razu złożyć wniosek na przykład o pożyczkę czy konto.

    Inaczej jest w przypadku wypłaty gotówki.

  • Jeśli w ciągu jednego dnia chcesz wypłacić w placówkach gotówkę powyżej limitu dziennego, który wynosi trzykrotność minimalnego wynagrodzenia, Twój numer PESEL nie może być zastrzeżony. Do limitu zaliczamy wypłaty zlecone tego samego dnia, niezależnie od tego w jakiej placówce.

    Gdy numer PESEL będzie zastrzeżony, zablokujemy na 12 godzin wypłaty z Twoich kont, które przekraczają limit.

    Limit dzienny na 1 czerwca 2024 roku wynosi 12 726 zł, a od 1 lipca 2024 wzrośnie do 12 900 zł.

    Jeśli chcesz wypłacić w placówce mniejszą kwotę, nie musisz nic robić.

    Limit (trzykrotność minimalnego wynagrodzenia) nie dotyczy wypłat gotówki w bankomatach, ani przelewów.

  • Nie. Do limitu dziennego wliczamy również wypłaty w walutach obcych. To oznacza, że Twój numer PESEL nie może być zastrzeżony, jeśli:

    • chcesz wypłacić gotówkę w obcej walucie powyżej limitu,
    • wypłata w walucie obcej przekracza limit, gdy zsumujemy ją z wypłatami ze wszystkich Twoich kont z tego samego dnia (w PLN i innych walutach).

    Wypłaty w walutach obcych przeliczamy po średnim kursie NBP na potrzeby tego limitu.

    Limit dzienny to trzykrotność wynagrodzenia minimalnego – szczegóły opisaliśmy w pytaniu powyżej.

  • W przypadku pełnomocników w momencie wypłaty sprawdzamy PESEL właściciela konta (lub współwłaściciela), w imieniu którego działa pełnomocnik.

  • Tak, ale dopiero po 30 minutach od cofnięcia zastrzeżenia możesz ponownie zastrzec swój PESEL.

    Gdy cofasz zastrzeżenie, możesz też od razu dokładnie określić datę i godzinę, kiedy system automatycznie ponownie zastrzeże Twój PESEL.

  • Tak. Możesz sprawdzić wszystkie zapytania, które dotyczą Twojego PESEL-u, np. w aplikacji mObywatel. Zobaczysz tam, jaka instytucja i dlaczego wysłała zapytanie do bazy.

  • Możesz sprawdzić status swojego numeru PESEL, np. w aplikacji mObywatel.

  • Od 1 czerwca 2024 weryfikacja obejmuje wszystkich klientów indywidualnych, którzy mają nadany numer PESEL i ukończone 18 lat.

  • 1 czerwca 2024 roku na wersjach aplikacji starszych niż 4.92 wyłączyliśmy wszystkie procesy, w ramach których jesteśmy zobowiązani weryfikować PESEL. Oznacza to, że każdy, kto nie zaktualizuje aplikacji, nie będzie mógł skorzystać z tych procesów.

    15 czerwca 2024 roku wyłączymy dostęp do starszych wersji aplikacji (poniżej 4.92).

  • Wersję aplikacji sprawdzisz:

    • po zalogowaniu do aplikacji w sekcji Kontakt.
    • w ustawieniach telefonu - znajdź aplikację Bank Millennium na liście z aplikacjami, które są zainstalowane na Twoim urządzeniu, i przejdź do szczegółów.

Skontaktuj się z nami

  1. Masz pytania? Napisz do nas

    Wypełnij formularz
  2. lub zadzwoń – infolinia czynna całą dobę